Wagony Świdnica


Wagony Świdnica, które współcześnie są znane jako Fabryka Wagonów Świdnica, stanowią ważny element przemysłowy w regionie. Ten zakład produkcyjny ma długą historię i jest wyspecjalizowany w produkcji oraz naprawie wagonów kolejowych.

Ważnym krokiem naprzód dla tej fabryki było dostosowywanie się do nowoczesnych standardów przemysłowych, co z kolei umożliwiło rozwój oraz zwiększenie efektywności produkcji. Przeróżne innowacje technologiczne wdrażane w ostatnich latach pozwoliły na znaczną poprawę jakości wytwarzanych produktów, co jest niezwykle istotne w kontekście rosnących wymagań rynku kolejowego.

Historia

Plany

W dziewiętnastym wieku kolejnictwo przeżywało intensywny rozwój, co również dotknęło niemieckiego wówczas Dolnego Śląska. W miarę rosnącego zapotrzebowania na wożenie towarów, wiele wagonów wymagało pilnych napraw. Niestety, istniejące zakłady renowacyjne nie były w stanie sprostać nagromadzonym zleceniom. Dlatego na początku XX wieku pojawiła się decyzja o budowie nowego zakładu, który miał powstać w Świdnicy, korzystnej lokalizacji położonej blisko ważnego węzła kolejowego. Prace budowlane zostały jednak wstrzymane z powodu I wojny światowej, a do pierwotnych planów powrócono dopiero po jej zakończeniu. Ostatecznie, podjęto decyzję o ich realizacji w 1920 roku.

Czasy niemieckie

Wkrótce po zatwierdzeniu planów przystąpiono do realizacji budowy zakładu. W latach 1922-1923 wzniesiono kuźnię, acetylenownię, stolarnię oraz magazyny drewna. Równo w 1923 roku zakład rozpoczął naprawę wagonów towarowych. Niedługo po tym powstała nowoczesna hala o powierzchni blisko 40 tysięcy metrów kwadratowych, w której wagony przenoszono przy pomocy nowoczesnych dźwigów. Zainstalowano także ciepłownię wyposażoną w zbiornik na wodę oraz 75-metrowy komin, co znacząco zwiększyło rolę zakładu. W latach 1927-1928 zrealizowano budowę biurowca. W 1924 roku liczba zatrudnionych pracowników wynosiła około 480, a przed wybuchem II wojny światowej pozostawała na stabilnym poziomie. W 1940 roku w zakładzie zatrudnionych było już około 1225 osób, a w 1929 roku naprawiano ponad 1000 wagonów miesięcznie. W międzyczasie niemiecka kolej państwowa rozpoczęła budowę osiedli dla robotników w okolicy.

Podczas II wojny światowej oprócz naprawy pociągów zakład zajmował się także renowacją sprzętu wojskowego oraz produkcją części do łodzi podwodnych. Dodatkowo, na terenie zakładu zbudowano schrony przeciwlotnicze oraz baraki dla jeńców wojennych i przymusowych robotników z zajętych krajów. Zakład zakończył swoją działalność 12 lutego 1945 roku, a najcenniejszy sprzęt został zabrany przez Niemców. Po zajęciu Świdnicy 8 maja przez Armię Czerwoną, zdemontowano pozostawione maszyny i wywieziono je do ZSRR. Opustoszały zakład przekazano Polakom 1 września 1945 roku, przy czym oficjalna narracja głosiła, że to Niemcy są odpowiedzialni za zniszczenia.

Okres powojenny

Po remoncie oraz skompletowaniu sprzętu, Warsztaty Kolejowe (Wagonowe) PKP wznowiły działalność już w listopadzie 1945 roku. Ostatecznie do 1947 roku zakończono proces zwolnienia ostatnich Niemców. W 1948 roku zakład przyjął nową nazwę – Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego (ZNTK) nr 10. Nastąpiła również modernizacja, a w 1951 roku ruszyła Fabryka Wagonów Świdnica, która zajmowała się głównie produkcją węglarek i cystern. W kolejnych latach rozwinięto produkcję wagonów na eksport, głównie do ZSRR. Z powodu znaczenia gospodarczego zakładu, w 1968 roku wpisano fabrykę do Klubu Eksporterów. W połowie lat osiemdziesiątych dostrzegano konieczność reorganizacji zakładu.

Współczesność

W 1992 roku zakład przeszedł proces prywatyzacji, stając się podmiotem prawnym zarządzanym przez skarb państwa, odtąd funkcjonując pod nazwą Fabryka Wagonów „Świdnica” S.A. W 1998 roku akcje większościowe spółki nabyła amerykańska firma The Greenbrier Companies, co wiązało się ze zmianą nazwy na Wagony Świdnica S.A. Obecnie zakład jest aktywnym eksporterem różnych rodzajów wagonów do wielu krajów w Europie, takich jak Niemcy, Francja i Szwajcaria. W 2011 roku spółka przejęła 75% udziałów w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Oławie, co umożliwiło jej ponowne skoncentrowanie działalności na naprawie pojazdów. Aktualnie, według danych z 2019 roku, największe zyski pozyskiwane są z produkcji i eksportu wagonów towarowych, czyniąc firmę liderem w polskiej branży eksportowej taboru kolejowego. W latach 2016-2018 dostarczono saudyjskiemu operatorowi kolejowemu 1185 cystern do transportu płynnej siarki. W grudniu 2016 roku, Wagony Świdnica SA przekształciły się w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, gdzie jedynym udziałowcem jest Greenbrier Europe B.V..


Oceń: Wagony Świdnica

Średnia ocena:4.73 Liczba ocen:19